sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Venyvyyden tämän hetkinen tilanne

Minun olisi pitänyt tedä tämä postaus jo aikaa sitten, muistaakseni lupailin tässä postauksessa laittavani kuukauden päästä tilannekuvia, mutta se vähän jäi ja eipä silloin spagaattien tilanteessa ollut tapahtunut mitään muutosta. En kyllä huomaa tälläkään hetkellä mitään tapahtuneen (tietty kuvakulma on hiukan eri ja voi pikkasen vääristää)... Ärsyttää. En varmaan tule ikinä saamaan spagaattia pohjaan (en ole siis lapsenakaan ikinä saanut). Pitää vielä kuitenkin yrittää, jos se vaaika menisi.


Spagaattien marraskuun tilanne

Helmikuun tilanne....

Nilkoissa huomaan ehkä pikkusta muutosta. Varpaat ovat hieman lähempänä lattiaa, mitä marraskuussa. Mulla on ollut pienestä asti melko taipuisat nilkat, joten tässä en heitä vielä pyyhettä kehään. 


Nilkka marraskuussa

Nilkat nyt

Sekä nilkkojen kaarevuus seisten kahdella jalalla

Sekä yhdellä jalalla. En selvästikkään pääse yhdellä jalalla niin korkealle kuin kahdella.

Selänkään notkeudessa en huomaa mitään eroa. Selkä ei ole ollut mulla ikinä myöskään kovin notkea, ja en tiedä vaikuttaakosen sen notkeuteen se kun selkärangassani on pieni mutka. Tietääkö kukaan onko sillä vaikutusta?

Selän tilanne marraskuussa

Selkä nyt

Haluaisin kysyä millaisia postauksia te haluaisitte lukea? En tiedä ajattelenko itse sen niin, mutta jotkut postaukset eivät ole kiinnostaneet teitä kovinkaan paljoa. Vai olenko väärässä? Jos postauksiani ei jaksa kommentoida, niin olisin tosi iloinen jos käytte painamassa "toiminnot" kohdassa . Se kertoisi ainakin jotenkin onko postaus ollut kiinnostava :)

7 kommenttia:

  1. Mä olen selkäni puolesta ihan onneton. Alaselkä on kyllä taipuisa ja yliliikkuva, mutta yläselkä... itku pääsee kun katsoo omia balettivideoita. Vaikka kuinka vetää itseään ylös, lapoja taakse, selkää suoraksi ja kannattelee käsiä, niin AINA näytän siltä kuin kaatuisin nokalleni. Ja tää tulee vaan pahentumaan :'(

    Mutta joo. Sille kun ei voi mitään, niin mitäpä sitä turhaan valittamaankaan.
    Mä olen siinä mielessä onnekas, että (selkää lukuunottamatta) kroppa sopeutuu treeniin todella hyvin. Kehitän nopeasti lihasta (näkisitpä mun reisilihakset nyt! :DD) ja saan spagat pohjaan pienellä vaivalla. Mutta tässä on se huono puoli etten jaksa olla kovin systemaattinen.
    Mulle tulikin mieleen, että teetkö pelkästään staattisia venyttelyjä vai teetkö myös dynaamisia, liikeratoja laajentavia liikkeitä? Mä huomasin, että saan spagan helpommin ja myös useammin jos teen enemmän noita dynaamisia venyttelyjä, ja sillä olen saanut selkäänkin lievää notkeutta.
    Kun lihasta venyttää vaikka tunnin päivässä maksimiin, niin sillä on 23 tuntia aikaa jämähtää takaisin entiselleen. Tutkimuksetkin on näyttänyt, että ennemmin kannattaa tehdä dynaamisia venyttelyjä useita kertoja päivässä, niin lihas ei pääse jämähtämään paikalleen, vaan se joutuu venymään ja myös pysymään siinä. Tästä oli hiljattaen artikkeli joko Pointe Magazinessa tai Dance Magazinessa, en muista enää kummassa; facen kautta löysin.

    Kirjoitinkin tuosta liikeratojen laajentamisesta ja dynaamisesta venyttelystä blogiin, joten käväise tsekkaamassa sieltä:
    http://the-diary-of-ballerina.blogspot.fi/2014/06/toivepostaus-venyttely-ja-liikkuvuuden.html

    Jaja postausideoista tuli mieleen, niin vaikka my day olisi kiva, tai kysymyspostaus. Tai videopostaus, arvostelu sun treenivaatteista (tyyliin brändi vs toinen brändi), välipalaehdotuksia ennen tanssituntia tai sen jälkeen, sun joogarutiinit, sun omia treeni- ja/tai venyttelyrutiineita... onhan näitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin alaselkä taitaa venyä hiukan enemmän mitä yläselkä. Se on kyllä totta että jos joku asia ei mene niin sen kanssa on opittava elämään ja ei kannata valittaa :/ Vaikka kyllä se saattaa ärsyttää.

      Mullakin lihaksia saan tehtyä suht nopeasti, jos siis kävisin säännöllisesti salilla tai lenkillä. Mutta se venyvyys... Voi luoja. Tuntuu et olen kauhee rautakanki :D

      Teen ilmeisesti vaan staattisia venyttelyjä. Yleensä kun venyttelen pysyn venytyksessä n. minuutin, balettituntien jälkeen kun venyttelen pysyn venytyksessä yleensä sen 20 sekunttia. Pitää ottaa noi dynaamiset venyttelyt myös mukaan! En ole ajatellut koko asiaa edes. Olen aina luullut venyvyyden paranevan vaan jos lihasta venyttää sen 20-60 sekunttiin :D Eli olen tiennyt asiasta aika vähän. Käyn heti vilkasemassa tuon sun postauksesi aiheesta!

      Kiitos paljon postausehdotuksista :) Vois tehdä tollaisen my day tyylisen postauksen my week tyylisenä, eli pitäisin vaikka päiväkirjaa jokaisesta päivästäni mitä on tullut tehtyä (päivät vaihtelee niin usein mulla kun en ole koulussa/töissä tällä hetkellä). Sekä toi kysymyspostaus on käynyt mielessä. Sellaisenkin voisin tässä kevään aikana tehdä. Muitakin noita ehdotuksia pitää miettiä jos tekisi :)

      Poista
    2. Joo kyllä mäkin sanoisin samaa, mitä Heidi kirjoitti noista dynaamisista venyttelyistä. En mihinkään faktoihin perustuen vaan ihan pelkästään omaan kokemukseen. Täällä koulussa kun tanssia on tulee tehtyä paljon ja osat liikkeistä on juurikin aika dynaamisia (jalan heitot, isot hypyt jne), niin oon huomannut että mun liikkuvuus on lisääntynyt kummasti vaikka (noloa myöntää!!) mutta en oo kun pari kertaa omatoimisesti venytellyt kotona :'D. Eli ehkä jotkut jalanheitot ja muut vois auttaa tohon venyvyyteen.

      Kantsii myös kiinnittää huomiota siihen miten ja mitä venyttelee. Musta tuntu, että jossain vaiheessa venyttelin silleen että en rentouttanut lihaksia venytyksessä vaan väkisin yritin vaan jännittynyttä lihasta venyttää. Ja siinähän ei oo sitten mitään järkeä! Eli kantsii tarkkailla myös esimerkiksi omaa hengitystä ja lihasten rentoutta venytyksen aikana :).

      Poista
    3. Kiitti tästä! Hyvä kuulla että se oikeastikin toimii. Pitää oikeesti nyt muistaa tehdä enemmän dynaamista venyttelyä. Voisi ainakin ennen tuntia tehdä kotona niitä lämmitelläkseni lihaksia.

      Mulla voi olla että lihakset ei ole aina täysin rennot kun venytän niitä. Välillä muistan keskittyä hengitykseenkin, mutta aika usein se unohtuu... :/

      Tästä sun kommentista oli myös paljon apua! ^-^

      Poista
  2. Mun spaga on ollu about vuoden kutakuinkin samassa tilassa kuin sulla. En ole hiomannut sen suhteen mitään edistystä. Nuorempana en oo koskaan ees yrittäny saada sitä lattiaan kun en oo koskaan ollut mitenkään liikunnallinen ihminen.
    Sun nilkassa ja jalkaterässä on kyllä ihan selkeä ero. Ja omaan silmään näyttää että selässäkin olisi mut ehkä käsien asento saa sen näyttämään sille. En tiiä. Luulen että mun pitää myös perehtyä tuohon dynaamiseen venyttelyyn tarkemmin. Mäkin olen luullut että on ihan sama miten venyttelee kunhan venyttelee...

    Heidin ehdottamat postausideat on kaikki kivoja. Ehkä myös treenisalin esittely, baletin suosikki liikesarjart. Mä tykkään ite paljon postauksista joissa on paljon kuvia, mutta muunlaisetkin toki luen. Näin talvella kuvaaminen on niin hankalaa kun on aina pimeetä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yritin nuorena venytellä spagaa, koska harrastin silloin telinevoimistelua. En kuitenkaan silloinkaan venytellyt ahkerasti, joten siksi se jäi saavuttamatta. Toivotaa et me molemmat päästäisiin lähemmäs tavoitetta noilla Heidin ohjeilla :)

      Hyvä että joku muukin näkee muutoksen mun nilkoissa :) Jee. Selästä on kyllä vaikea sanoa mitään, koska kuva on hiukan eri kohdasta otettu kuin toi aikaisempi.

      Mun pitää pyrkiä ottamaan paljon kuvia :D Itsekin tykkään monesti postauksista joissa on paljon kuvia. Sekä pitää pistää nuo sinunkin ehdotukset korvantaakse, joten kiitos niistä :)
      Se on kyllä totta et talvella on hankala ottaa kuvia.. Pitäisi päivällä ottaa, mutta silloin ei aina kerkeä otamaan. Mun pitäisi ostaa myös ihan joku kamera millä saisi paremmin itselaukaisimella otettua kuvia ettei aina poikaystävää tarvis vaivata :D Olen siis ottanut melkeinpä kaikki blogini kuvat kännykällä.

      Poista
  3. Sinulle Essi on haaste blogissani! :)

    VastaaPoista