torstai 14. huhtikuuta 2016

Pääsykokeisiin lukua

Nyt tulee varmastikin postailtua harvemmin kuin mitä yleensä, koska mun aika menee pääsykokeissin lukemiseen. Hain yhteishaussa siis luokan- ja lastentarhaopettajaksi, sekä hain myös historialle. Historialle ei ole pääsykoetta, joten luen yhteen pääsykokeeseen, eli VAKAVA-kokeeseen. Olen saanut luettua materiaalin vasta yhden kerran läpi, joten mulla on vielä paljon luettavaa.

Balettitunteja en aijo jättää lukemisen takia välistä. Harmittaa vaan kun itsellä on tämä migreeni joka tykkää iskeä vähintään kerran kuussa (mulla on auraton migreeni, eli ei tule näköhäikkiä). Se rokottaa mun lukemista. Mulla alkoi taas maanantaina migreeni pikkuhiljaa iskeä eka väsymyksenä ja sitten pinenenä päänsärkynä. Pystin maanantaina onneksi menemään balettitunnille, koska särkyä ei vielä silloin onneksi ollut. Tunti meni mukavasti. Ainoastaan ope sanoi mulle että mun pitäisi arabesquessa pitää selkä suorempana. Harmittaa vaan sitten et mun jalka on sit reilusti alempana. Osaisiko joku sanoa miten arabesqueä voisi parhaiten parantaa?

Jalka jää niin säälittävän alas :/ ja näyttää siltä et selkä ei oo tarpeeks pystyssä....

Tiistaina migreeni oli pientä särkyä oikean silmän takana. Pystyin hyvin menemään sijaiseksi käsityöntunnille, sekä lukemaan pystyin hiukan. Menin tiistainakin normaalisti tunnille. Pelotti hiukan miten pystyn temenään kaksi tuntia putkeen, mutta hyvin pystyin. Särky unohtui aina välillä. Tunti ei kuitenkaan mennyt niin hyvin kun olisin halunnut. Keskilattia piruetit meni tosi huonosti, en pysynyt pystyssä kovinkaan hyvin. Ikinä ne ei ole mennyt niin huonosti. Askelpiruetit meni myös päin peetä. Se on muutenkin vaikea piruetti. Näytöstunti meni mukavasti. Nyt meillä alkaa esitys olla hiukan enemmän valmis. Musiikki ja aihe on valittu. Asut on vielä kysymysmerkkinä. Saatiin laitettua jo joitakin pätkiä yhteen. Eiköhän siitä ihan hyvä esitys tule :)

Ti-Ke yö oli migreenin kannalta pahin. Mulla oli migreenilääkkeet loppu joten jouduin turvautumaan perus särkylääkkeisiin, vaikka tiedän ettei ne välttämättä auta. Aamulla päätä jomotti ihan hirveästi ja lukemista en olisi voinut harkitakaan. Käväsin koneella ja siinäkin ollessa rupesi kuvottamaan. Päätin siinä 11 aikaan nukkua pienet päikkärit märkä pyyhe kasvoilla. Se auttoi hiukan ja sen jälkeen päätin lähteä ulkona käymään hakemassa yden kämpän avainta asuntotoimistolta. Käytiin illemmalla katsomassa sitä kämppää, koska olemme miettineet muuttamista. Muuton syyksi on ainakin se kun epäilen nykyisen kämpän sisäilman aiheuttavan mulle migreenin. Päätettiin ottaa se. Toivotaan että se häviäisi muuton myötä. Onneksi uusi kämppä on tossa ihan naapurissa niin ei tarvitse kovin kauas muuttaa.

Tänään ei onneksi enää päätä säre. Kävin työhaastattelussa yhteen siivoustyöhön. Minusta haastattelu meni hyvin ja toivotaan että saan sen paikan :) Lukemisessakin pääsin mukavasti eteenpäin. Merkkasin tekstistä tärkeimpiä kohtia tussilla. Illalla taas balettitunnille, jee :) Nyt jatkamaan lukemista!


Kuva synttäreiltä mistä puhuin viime postauksessa

Miten teillä on viikko mennyt?

3 kommenttia:

  1. Arabeskiä voi parantaa, ja hyvä arabeski vaatii rutkasti voimaa selkälihaksilta. Ihmisen anatomia estää sen, että jalkaa ei voi nostaa taakse kovin paljoa ilman että yläkroppa laskeutuu eteen- ja alaspäin, ja mä pitkään luulin että arabeski on pelkästään jalan nostamista taaksepäin ilman minkäänlaista aukikiertoa.
    Sitten mä sain kerran tunnilla ahaa-elämyksen: lonkkia auki, jalka aukikierrossa taaksepäin ja hartiat tasan.

    Monesti sanotaan, että arabeskissä pitää olla lonkat tasan, mutta luin just vähän aikaa sitten Dance Magazinen artikkelin arabeskistä, ja harteiden niiden pitää olla tasan.
    Kun teet arabeskin, aloita se tekemällä tendu taaksepäin, ja siitä nosta jalkaa. Ajattele että työjalan sisäreisi vie ja pysyy piilossa, pidä polvi suorana ja säilytä linja varpaisiin saakka. Sun on pakko avata lonkkia hieman, mutta se illuusio luodaan yläkropalla: puske työjalan puoleista hartiaa eteenpäin ja kuvittele yläkropan neliö ja samalla työjalan ja sen vastaisen olkapään välillä menee viiva.
    Kuulostaa hankalalta, mutta sä hoksaat sen kyllä.

    Arabeskiä voi ja kannattaa harjoitella treenaamalla selkälihaksia, ja sitten nostamalla arabeskin työjalan jonkin tason päälle. Ei kovin korkean, sellaisen joka on suunnilleen sun oman arabeskin korkeudella, ja sitten nostat jalkaa ja lasket, ja toista. Mutta muista koko aja ylösveto ja hartioiden neliö.

    Kannattaa katsoa Kathryn Morganin video arabeskistä ja sen parantamisesta, sillä siitä saa hyvin vinkkejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon jälleen näistä vinkeistä :) Pitää heti käydä vilkaisemassa se Kathryn video.

      Poista
  2. Heidin vinkit varmaan oli aika kattavat, meillä ope kehottaa aina pitämään selän mahdollisimman pitkänä arabeskissä (ylösveto), silloin jalalla on tilaa nousta taakse. Tosin siinäkin opettaja muistuttaa että tärkeämpää on jalan venytys pitkäksi kuin että miten korkealle se nousee. Alaselän lihakset mulla ainakin tekee työtä kovasti siinä. Tosin en ole koskaan peilistä katsonut että miten ylös se jalka oikein nouseekaan.

    VastaaPoista